تماس:09901879047

تماس:09901879046

خرید اینترنتی تابلو فرش، سفارش اینترنتی تابلو فرش، تابلو فرش، تابلو فرش ماشینی، تابلو فرش چاپی، تابلو فرش بافت، قیمت تابلو فرش، خرید تابلو فرش، قیمت تابلو فرش چاپی، خرید تابلو فرش چاپی، قیمت تابلو فرش بافت، خرید تابلو فرش بافت، فروش تابلو فرش، فرش، فرش گل نرگس کاشان، تابلو فرش گل نرگس کاشان، تابلو فرش چهره، تابلو فرش بافت، تابلو فرش زیبا، بافت تابلو فرش

بافت تابلو فرش

تعریف فرش در لغت :

کلمه‌ای است عربی و به هر آنچه که گستردنی یا پهن کردنی باشد گفته می‌شود معادل فارسی آن قالی، قالیچه و … می‌باشد. (بافت تابلو فرش)

مقاط :

در هر نوع فرش یا تابلو فرش، اصطلاحی به نام مقاط وجود دارد که به معنی ۱۲۰۰۰ گره میباشد. یعنی هر فرش که دارای ۵ مقاط باشد به معنی آن است که تعداد گره آن فرش ۱۲۰۰۰ ضرب در ۵ عدد گره میباشد.

هرچه تعداد مقاط در یک فرش بیشتر باشد یعنی تعداد گره های آن فرش بیشتر میباشد و در نتیجه زحمتی که بافنده برای بافت آن فرش کشیده بیشتر بوده و در نتیجه قیمت فرش نیز بالاتر است.

برای محاسبه مقاط یک فرش باید (تعداد رج) را در (تعداد گره در هر رج) ضرب کرده و حاصل را بر ۱۲۰۰۰ تقسیم کنید.

برای مثال اگر یک فرش دارای ۸۰۰ رج باشد و در هر رج ۶۰۰ گره وجود داشته باشد، مقاط آن فرش به این صورت حساب میشود که ۸۰۰ را در ۶۰۰ ضرب میکنید و حاصل را بر ۱۲۰۰۰ تقسیم میکنید.

۱۲۰۰۰ / ۶۰۰ * ۸۰۰ که میشود ۱۲۰۰۰ / ۴۸۰۰۰۰ و حاصل این تقسیم میشود ۴۰٫ یعنی این فرش دارای مقاط ۴۰ میباشد.

(بافت تابلو فرش)

رج شمار :

به تعداد رج های بافته شده (یا گره‌های زده شده) در یک گره ذرعی رج شمار می‌گویند.

اندازه گره ذرعی بستگی به سبک بافت فرش (آذری یا فارسی) دارد. در یک تعریف دیگر، تعداد گره های بافته شده در هر ۷ سانتیمتر را رج شمار مینامند.

رج شمارهای معمول در بازار ایران ۴۰ ، ۴۶ ، ۵۰ ، ۶۰ ، ۷۰ و ۸۰ میباشند. برای مثال فرشی که با رج شمار ۴۶ بافته شده، در هر ۷ سانتیمتر از فرش، ۴۶ گره زده شده است.

 

دار :

به دستگاه قالیبافی برای چله کشی و بافت که از چوب یا فلز تهیه شده باشد اصطلاحاً دار گفته می‌شود که اجزا آن عبارتند از: سردار زیردار و راست روها.

دارها بسته به نحوه قرار گرفتن بر روی زمین به انواع عمودی و افقی و غیره تقسیم می‌شوند.

 

خامه :

اصطلاحاً در هنر فرشبافی به نخ پشمی مورد استفاده برای پرزهای فرش که به صورت دو لا تهیه می‌شود خامه گفته می‌شود.

(بافت تابلو فرش)

متریک :

واحد اندازه‌گیری ضخامت خامه پشمی مورد مصرف در قالیبافی است.

به عدد طولی خامه پشمی یک لا بر حسب متر که وزن آن یک گرم باشد می‌گویند لذا هر چه عدد متریک بیشتر بشود خامه پشمی یک لا ظریف‌تر می‌گردد. متداولترین اعداد متریک در خامه‌ها ۳ الی ۱۰ می‌باشند.

 

تار (چله) :

نخ هایی هستند نازک، چند لا شده و پر پیچ و تاب که معمولاً از جنس پنبه بوده و برای بافت فرش بایستی بر روی دار بطور عمودی نصب گردند و وظیفه آن نگهداری گره‌های فرش می‌باشند.

جنس چله‌ها برای فرش های ریزبافت به منظور برخورداری از استحکام لازم، ابریشمی انتخاب می‌شوند و در فرش های بافت مناطق عشایری و روستایی جنس چله‌ها را به جهت مقاومت بیشتر در برابر سرما و رطوبت و همچنین ایجاد نرمی و انعطاف لازم در فرش که برای کوچ کردن امری ضروری است از پشم انتخاب می‌نمایند.

 

پود :

پودها نیز معمولاً از جنس پنبه می‌باشند و به صورت افقی در بافت فرش استفاده می‌شوند و وظیفه آن نگهداری چله‌ها در کنار یکدیگر می‌باشد. آن ها را معمولاً به جهت رویت بهتر (در لابلای چله‌ها) و رفع جمع‌شدگی رنگ می‌کنند که این رنگرزی نیز به دلیل مقرون به صرف بودن و آسانتر بودن با نیل صورت می‌پذیرد.

پودها بسته به محل عبور آنها از بالا یا زیر ضربدری و یا ضخامت آنها به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند.

(بافت تابلو فرش)

ذرع :

واحد اندازه‌گیری طول فرش از قدیم می‌باشد که در مناطق ترکی باف معادل ۱۱۲ سانتیمتر و مناطق فارسی‌باف معادل ۱۰۴ سانتیمتر و در مناطق کرمانی‌باف ۱۰۸ سانتیمتر است.

 

ترنج :

به بخش مرکزی فرش که معمولاً مدور یا بیضی شکل است ترنج گفته می‌شود.

 

سرترنج :

معمولاً در ابتدا و انتهای طرح ترنج، قالبی به همراه اجزا طرح کشیده می‌شود که اصطلاحاً به آنها سرترنج می‌گویند.

(بافت تابلو فرش)

خرید تابلو فرش، فقط از فروشنده‌ی مطمئن

یک خریدار تابلو فرش معمولاً کارشناس خبره در این زمینه نیست. بنابراین، شاید مهم‌ترین کاری که در هنگام خرید این محصول می‌توان انجام داد، خرید از فروشنده‌ای معتبر است که صادقانه تمامی مشخصات را در اختیار خریدار می‌گذارد و تحویل محصول را طبق مشخصات سفارش تضمین می‌کند.

 

tablofarshegolenarges@ آدرس تلگرامی تابلو فرش گل نرگس کاشان ، برای دیدن انواع تابلو فرش به این آدرس مراجعه نمایید.

مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!