تماس:09901879047

تماس:09901879046

فرش، سجاده فرش، فرش سجاده ای، فرش نماز، فرش نمازخانه، فرش مسجد، فرش مسجدی، فرش نمازی، قیمت فرش، قیمت سجاده فرش، خرید فرش، خرید سجاده فرش، قیمت فرش نماز، خرید فرش نماز، قیمت فرش مسجد، خرید فرش مسجد، قیمت فرش سجاده ای، خرید فرش سجاده ای، فرش گل نرگس کاشان، فرش محراب دار، فرش محرابی، فرش تشریفاتی، فرش قرمز، فرش هتل، فرش راه پله، فرش پله ای، قیمت فرش تشریفاتی، خرید فرش تشریفاتی، شانه و تراکم، شانه فرش، تراکم فرش، فرش یکپارچه، تراکم طولی، تراکم عرضی

محاسبه شانه و تراکم فرش

هنگامی که برای خرید به فرش فروشی مراجعه می کنید ابتدا فروشنده از شما مساحت فرش مورد نظرتان را خواهد پرسید. سپس شما را به سمت فرش هایی با ابعاد مورد نظر شما هدایت می کند. و دو عدد برای مشخصاتش به شما می گوید یکی“شانه” و دیگری “تراکم”. در این مقاله به شما توضیح خواهیم داد که شانه و تراکم فرش چیستند و چگونه محاسبه می شوند.

 

شانه فرش چیست؟

یکی از نخستین ویژگی هایی که فروشنده فرش به آن اشاره می کند این است که فرش مورد نظرتان چند شانه است. شانه فرش به تعداد گره یا ردیف نخ عرض فرش در یک متر گفته میشود. چون تعداد گره در عرض فرش محاسبه میشود به آن تراکم عرضی نیز می گویند. شانه فرش به ریزی طرح و نقشه ی فرش مربوط می شود.

فرش هایی که شانه آنها بیشتر است ریز بافت تر و شلوغ تر هستند. معمولا در بازار فرش های ماشینی با شانه ۳۵۰، ۵۰۰، ۷۰۰، ۱۰۰۰ و ۱۱۰۰ هستند.

 

محاسبه شانه فرش

زمانی که به شما می گویند این فرش ۷۰۰ شانه است یعنی در هر یک متر از عرض فرش ۷۰۰ گره وجود دارد. حالا شما برای صحت این ادعا کافیست ده درصد آن را حساب کرده ضرب در ده کنید. مثلا گره های عرضی فرش را در ده سانتی متر بشمارید. اگر هفتاد گره شد در ده ضرب می کنید تا تعداد گره در یک متر را بدست آورید. یا برای راحت تر شدن کار تعداد گره را در پنج سانتیمتر حساب کنید و ضرب در بیست کنید.

تراکم فرش چیست؟

به تعداد گره و یا رج بافته شده در طول فرش به ازای هر متر تراکم گفته میشود. تراکم های رایج در بازار ۷۰۰ ، ۸۰۰ ، ۹۰۰ و ۱۰۰۰ رج هستند. محاسبه آن هم مانند شانه است منتها در طول فرش. بطور مثال وقتی میگویند فرشی تراکم هزار است یعنی از نقطه شروع تا نقطه یک متر آن دقیقا هزار رج بافته شده و برای تشخیص میتوان باز هم ده سانت فرش را شمرد که چنانچه تراکمی هزار باشد (۱۰۰رج) روی هم قرار گرفته است و در یک سانت (۱۰رج) باید شمرده شود.

نکته: محاسبه تعداد گره برای حساب کردن تراکم و شانه کار سختی نیست ولی به علت فشردگی بافت ها و فاصله کم بین دو گره در محاسبه باید دقت فراوان داشت و کوچکترین خطایی در یک سانت ضرب در صد شده که آن را صد برابر می کند.

تراکم سجاده فرش

شانه و تراکم سجاده فرش، فرش سجاده ای دو اصطلاح رایج در فرش است که مانند شناسنامه ی فرش می باشد. و شما به واسطه ی این دو می توانید در مورد فرشی که خریداری می کنید اطلاعاتی داشته باشید.

شانه و تراکم سجاده فرش در واقع اطلاعاتی در مورد تعداد گره های به کار رفته در دل فرش به شما اطلاعاتی میدهد.

شانه یا تراکم سجاده فرش به صورت عرضی

تراکم سجاده فرش به صورت عرضی همانطور که از نامش پیداست. به تعداد ریشه های به کار رفته در یک متر عرض سجاده فرش است که به شانه ی سجاده فرش موسوم است. شما وقتی برچسب پشت فرش را بررسی می کنید و هر مقدار که در مقابل شانه ی ان مشاهده کردید باید در یک متر فرش تان وجود داشته باشد. و اگر این مقدار ذکر شده در یک متر فرش شما بافته نشده بود، یعنی فرش شما کمتر از انچه ذکر شده تراکم دارد. و روی قیمت فرش تاثیر می گذارد.

 

تراکم سجاده فرش یا تراکم طولی

تراکم طولی به تعداد گره های بافته شده در هر یک متر طول فرش گویند. انواع فرش سجاده ای معمولا در شانه و تراکم : ۷۰۰ شانه تراکم ۲۵۵۰ ، ۵۰۰ شانه تراکم ۱۲۰۰، ۵۰۰ شانه تراکم ۱۰۰۰ و ۴۰۰ شانه تراکم ۸۰۰ بافته میشود.

 

شانه و تراکم سجاده فرش چه نقشی دارند؟

خیلی از شما، دوست دارید برای مسجد خود، یا خانه ی خدا قدمی بردارید. و برای انجام کار خیر، تصمیم میگیرید که سجاده فرش مسجدتان را تقبل نمایید. اما نمیدانید که چه فرشی با چه ویژگی هایی انتخاب کنید.

احتمال زیاد دوست دارید، با کیفیت ترین، قوی ترین، و زیبا ترین فرش را انتخاب کنید ، در این مقاله همراه ما باشید تا متوجه شوید چگونه فرش مد نظرتان را تشخیص دهید.

در خرید سجاده فرش، فرش سجاده ای مد نظر داشته باشید که هر چه شانه و تراکم سجاده فرش بیشتر باشد. فرش توپرتر و زیباتر، همچنین تراکم و فشردگی بالاتری خواهد داشت.

این ازدیاد و فشردگی الیاف نازک تر و در نتیجه محکم تر می طلبد که ، به کار رفتن تو در توی این الیاف و نخ ها سبب می شود. فرش شما استحکام و اسکلت محکمی داشته باشد. و در اثر استفاده ی زیاد و طولانی مدت الیاف آن کنده نخواهند شد.

ناگفته نماند، هرچه شانه و تراکم سجاده فرش افزایش یابد بر روی ارزش آن نیز تاثیر گذاشته و فرش شما قیمت بالاتری خواهد داشت.

 

آیا شانه و تراکم سجاده فرش واقعی است یا نه؟

در این بخش نکاتی به شما ذکر میشود، که بتوانید شانه و تراکم فرش تان را به خوبی تشخیص دهید. و متوجه شوید که شانه و تراکم سجاده فرش ذکر شده روی برچسب فرش سجاده ای شما واقعی است یا غیر واقعی …

تشخیص دادن شانه و تراکم سجاده فرش کار سخت و دشواری نیست. همانطور که سخت نیست، باید در قبالش دقت زیادی داشته باشید. که اگر احتمالا یک رج از بافت کم و زیاد شود، و یا اینکه شما در هنگام شمارش یک گره را کم یا زیاد بشمارید. درطول یک متر از بافت آن مقدار شمارش شانه یا تراکم، ده برابر کم و زیاد خواهد شد. و این موضوع شما را در تصمیم گیری دچار مشکل می کند. اما اگر روشی را که می خواهیم برایتان بیان کنیم به کار بگیرید، به راحتی متوجه می شوید که فرش سجاده ای که خریداری کرده اید شانه و تراکم واقعی و درست آن چقدر است؟

 

تشخیص دادن شانه یا تراکم عرضی فرش سجاده ای ۵۰۰ شانه

شما می توانید به این دقت کنید که باید ۵۰۰ ردیف نخ خواب در یک متر از عرض سجاده فرش دیده شود، کاری که شما باید بکنید این است که کمی از گوشه فرش را برعکس کنید و به اندازه ده سانت پشت فرش را شمارش کنید. و اگر شما یک سانت از عرض را بشمارید باید دقیقا ۵ عدد گره شمارش کنید. و به تبع هر ۱۰ سانت باید ۵۰ عدد گره وجود داشته باشد. که اینگونه می توانید از صحت فرش تان اطمینان حاصل کنید.

 

تشخیص دادن تراکم یا تراکم طولی فرش سجاده ای ۱۰۰۰ شانه

از ابتدای فرش تا یک متر از طول فرش سجاده ای، دقیقاً ۱۰۰۰ رج بافته شده است. که برای تشخیص تراکم سجاده فرش یا همان تراکم طولی فرش سجاده ای، مثل شمارش شانه فرش که در بالا گفته شد. باید تعداد ریشه های یک یا ۱۰ سانتی متر از طول فرش سجاده ای را شمارش کرده، و در هر ۱۰ سانت، ۱۰۰ گره و هر یک سانت ۱۰ عدد گره بافته شده مشاهده کرد.

با رعایت موارد ذکر شده در بالا، تشخیص شانه و تراکم فرش به وسیله ی هرکس، امکان پذیر می باشد. تا به اینجا در مورد تراکم سجاده فرش و پرزهای گستردنی ها آشنا شدید. در ادامه به بررسی تفاوت زندگی بر روی گستردنی های پرزدار و محلی که فاقد فرش می باشد، صحبت خواهیم کرد. و آن را از نظر علمی و تجربی مورد بررسی قرار خواهیم داد. که چرا زندگی بر روی سرامیک جایز نیست و بهتر است که از گستردنی های پرزدار در منزل استفاده کرد .

 

 شمارش تراکم فرش

برای اندازه گیری میزان تراکم فرش ، شما باید از پشت فرش در جهت طول فرش با خط کش، ۱۰ سانتی متر آن را دقیقا اندازه گیری و علامت گذاری کنید. و سپس تعداد رچ های بین این دو خط را بشمارید. در صورتی که تعداد رچ های فرش ۵۰ عدد باشد فرش شما تراکم ۱۰۰۰ دارد و در صورتی که تعداد رچ فرش شما عدد ۶۰ باشد تراکم فرش شما ۱۲۰۰ می باشد. سیستم بافت دستگاه های مختلف متفاوت است.

روشی که ذکر شد برای دستگاه های ۵۰۰ بافندگی فرش های شانه می باشد. بعضی از دستگاه ها دابل رَپییِر هستند. در فرش هایی که سه پود در هر رچ به کار می رود تعداد رچ های هر متر در عدد سه ضرب می شود.

مثلا فرش ۷۰۰ شانه با تراکم ۲۱۰۰ در حقیقت تراکمش ۷۰۰ می باشد ولی چون سه ردیف جوت یا نخ چله پود در این بافت مصرف می شود تراکم آن را با عدد بزرگ بیان می کنند.

 

فرش یکپارچه چیست؟

فرش یکپارچه غالبا در مساجد بزرگ و لابی هتل ها و سالن های مجلل پذیرایی و همایش ها مورد استفاده قرار می گیرد. طراحی فرش یکپارچه نیازمند حضور طراح نقشه فرش و اندازه گیری در محل می باشد.

نصب فرش یک پارچه نیز کار بسیار ظریفی است و باید از نصاب های خبره ای که سابقه کار بالایی دارند بهره برد چون کوچکترین خطا هنگام برش در قسمت ستون ها و گوشه ها موجب خسارت کلان می گردد. برش ها باید دور دوزی شوند و در غیر این صورت باید با چسب های فوری، جاهای برش خورده فرش یکپارچه پوشش داده شوند تا ریشه ها از فرش خارج نشوند.

 

شست و شوی فرش یکپارچه

به دلیل بزرگی فرش یکپارچه نمی توان هر سال آن ها را از محل جابجا کرد. به همین خاطر باید این نوع فرش را در محل خود و با استفاده از دستگاه های ویژه شستشو در محل تمیز کرد.

 

فرش یکپارچه

نمونه ای از طرح فرش یکپارچه ، شرکت فرش گل نرگس کاشان

 

برای دیدن انواع فرش، سجاده فرش، فرش سجاده ای، گلیم فرش به آدرس تلگرامی gncarpet@ مراجعه فرمایید.

مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!